Strava, nieuwe dimensie in fietsen

Mede als gevolg van een verhuizing,  maar ook om medische redenen had deze fervente fietser van weleer enkele jaren wat gas teruggenomen. De motivatie ontbrak. Maar door de recente kennismaking met Strava heeft fietsen voor hem een nieuwe dimensie gekregen.


Prestaties ondergeschikt aan genieten van de natuur


Al een tweetal jaren staat het fietsen bij de fietsclub op een laag pitje. Het lidmaatschap van de fietsvereniging werd zelfs opgezegd. Wel bleef ik regelmatig fietsen, in mijn eentje. En de nadruk lag daarbij meer op genieten van de natuur dan op fietsprestaties. Meer dan ooit zocht ik naar autoluwe routes. Pittige beklimmingen ging ik daarbij niet uit de weg, integendeel, maar wel op eigen tempo. Ook de afstanden werden ingekort, maximaal zo’n 75 kilometer.

Strava bracht plezier in fietsen terug


Twee toevallige omstandigheden brachten de motivatie bij het fietsen weer bij me terug:

  • mede in verband met enkele stevige valpartijen, meermaals met de mountainbike in verlaten bosgebied, ben ik sinds kort ook in het bezit van een smartphone Zo ben ik in geval van nood altijd te traceren; 
  • bovendien was een al langer geplande fietstocht met de vriend van mijn dochter eindelijk een feit. Hij leerde me het gebruik van de app Strava en dat was toch wel een hele openbaring voor me. 


Vandaag onder tropische omstandigheden ondernam ik zelfs weer een fietstocht van 119 kilometer naar de Baraque Michel (Ardennen).



En gelukkig, ik kan het nog!

Reacties