Een fietser stelt zich voor

Woonachtig in Zuid-Limburg in de grenstreek met Wallonië kom ik als fietser natuurlijk volledig aan mijn trekken. Naast een gewone herenfiets bezit ik 3 racefietsen en één mountainbike. Als ik bedenk dat ik op jaarbasis meer kilometers met de fiets afleg dan sommige mensen in de auto, dan kan je rustig stellen dat ik volledig aan de fiets verslingerd ben.



Fietstechniek

Omdat ik weinig affiniteit met techniek heb, heb ik een aantal jaren geleden een tweejarige cursus rijwielhersteller gevolgd. Denk nu niet dat ik momenteel mijn fiets in alle onderdelen uit elkaar haal en alle noodzakelijk reparaties zelf uitvoer. Maar het heeft mij wél het besef bijgebracht uit welke onderdelen een fiets bestaat en wat de functie van elk van die onderdelen is.

Als de plaatselijke fietsenhandelaar vroeger naar mij aangaf dat mijn wielnaaf versleten was, wist ik in de verste verte niet wat hij bedoelde. Op dit moment ben ik in staat om zélf te beoordelen wanneer er sprake is van een serieus mankement waarvoor ik een vakman moet inschakelen.

Ook bij de aanschaf van een nieuwe fiets ben ik in staat om op gelijkwaardig niveau met de dealer van gedachten te wisselen over allerlei vaktermen.



Van fietskleding tot fietsroutes

Het ligt in mijn bedoeling om op dit blog met enige regelmaat interessante zaken te posten over alles wat met fietsen en de fietssport te maken heeft. U kunt daarbij denken aan wetenswaardigheden over de fiets, fietsroutes, de fietskleding en en duursport in het algemeen.

In de eerste plaats moet dat uiteraard boeiend en het lezen waard zijn, maar ik vertrouw er ook op dat andere fietsliefhebbers er hun voordeel mee kunnen doen. Met jaarlijks zo'n 15.000 fietskilometers in de benen mag ik mijzelf op zijn minst ervaringsdeskundige noemen, nietwaar?

Reacties