Spinningbike, aanrader voor koude wintermaanden


Nu de lente zich dan toch gaat aankondigen, ontving ik vorige week dan toch eindelijk de spinningbike die ik in februari besteld heb, de Kettler Ergorace II. Mijn eerste ervaringen zijn ronduit positief!

Waarom een spinningbike?

Menigeen in mijn kennissenkring vraagt zich af wat deze stumperd met een spinningbike van plan is. Ik ben immers al in het bezit van:


  • 3 racefietsen;
  • 2 mountainbikes;
  • een gewone herenfiets.


Zout, een aanslag op je dure fietsmateriaal

Welnu, ben niet bepaald een kouwkleum maar als je bij een ijskoude gure noordoosten-wind in sneeuw en vrieskou 2 uurtjes gefiets hebt, dan ben je toch weer blij om thuis te komen. 

Maar wat me het meest van al stoort in de winter, zijn de gigantische hoeveelheden zout die overal gestrooid worden en die een aanslag op het kostbare materiaal betekenen. 

Zelfs de kleinste binnenwegen zien wekenlang wit van de pekel. En wil ik met mijn mountainbike tot in het bos geraken, dan zal ik toch eerst enige kilometers over de openbare weg moeten afleggen.




Indoor fietsen, het was nooit mijn hobby

Al jaren bezit ik een fietstrainer van Tacx, zo'n 3-poot waarin je je gewone racefiets met de snelspanner van het achterwiel kan inklemmen. Maar ik moest me altijd ertoe dwingen om bijvoorbeeld een uur lang duizenden geestdodende omwentelingen op zo'n ding te maken. 

Uiteindelijk is de Tacx dan in een uithoek van de zolder beland en daar staat hij nu al meerdere jaren, werkloos.

Hoe indoor fietsen boeiend maken?

Uiteraard zal Tacx tegenwoordig veel geavanceerdere fietstrainers verkopen dan het startmodel dat nu al jaren op onze zolder prijkt, maar mijn aandacht werd enige tijd geleden getrokken door een fietsergometer die een bevriende fietser in de winter gebruikt. Ik was meteen laaiend enthousiast: dít was wat ik zocht.




Een spinningbike verveelt geen minuut

Een spinningbike maakt indoor fietsen weer spannend voor mensen die het niet kunnen opbrengen om doelloos ten overstaan van een witte muur hun rondjes te trappen. De uitgebreide display in combinatie met de hartslagmeter verveelt werkelijk  geen minuut. 

Ik kom later meer in detail terug op de uitgebreide functies van deze fietsergometer, maar al na één week kan ik stellen dat ik deze aankoop jaren eerder had moeten doen. Ik kan het iedere fanatieke fietser aanraden.

Reacties