Een racefiets van Zalando


Zalando heeft een racefiets voor € 253,43 in de aanbieding. Maar met deze goedkoop in elkaar geflanste racefiets, heeft fietsplezier zijn grenzen.


Racefiets proberen is racefiets kopen


Geen van de 2 testpersonen die deze fiets beroepshalve mochten uitproberen, hadden ook maar een fractie van een seconde gedacht, dat ze een Euphoria wilden bezitten. Toch werd er eentje gekocht want het was absoluut ondenkbaar dat verzendhuis Zalando of partner KS Cycling voor de prijs van € 253,43 ook nog eens een testmodel beschikbaar konden stellen.



Toegegeven: de Euphoria líjkt wel op een racefiets


Voor fervente sportfietsers is, nog afgezien van de prijs,  slechts een blik op de documentatie van deze vermeende racefiets nodig om te beseffen dat het geen echte racefiets is, maar er hooguit een beetje op wil lijken. En beginnende fietsers zullen zich op deze racefiets verwonderd afvragen wat nu eigenlijk zo leuk is aan wielrennen en het waarschijnlijk bij die ene keer laten. Of, zoals een koper het in een recensie uitdrukt: “Schroot uit het verre oosten”.

“Race-look met fris sportief ontwerp” 

Maar laten we eerst de reclametekst op de website van Zalando zelf eens wat nader bekijken: "De racefiets van Euphoria met zijn 28-inch wielen is de ideale sportfiets, ongeacht of je beginnende of recreatieve fietser bent, of het fietsen als prestatiesport weer wil oppakken. Alles komt hier bij elkaar:

  • een fris, sportief ontwerp dat niet alleen het aluminium frame siert;
  • ook zadel en velgen passen naadloos in de race-look;
  • en dat alles afgemaakt met een blits rood stuurlint".



Afmonteren bij voorkeur door een vakman


Nóg een van de citaten uit de productbrochure: "….. wordt tot 85% volledig gemonteerd afgeleverd. Vakkundige eindmontage moet door een vakman worden uitgevoerd". Ja, dát kan je wel zeggen. Zoals op de foto te zien is, komen de onderdelen uit de doos met kabelbinders aan elkaar gebonden en ingeklemd tussen de spaken. Dat zal de wielen vast geen goed doen!

Alleen voorwiel uitgevoerd met snelspanner


En een vluchtige blik leert ook dat alleen het voorwiel een snelspanner heeft. De naaf van het achterwiel is met asmoeren bevestigd, absurd voor een racefiets. Asmoeren zijn bij professionele racefietsen al sedert de jaren dertig van de vorige eeuw uit de gratie.

Aluminiumframe met Shimano schakelgroep


Het betreft een aluminiumframe, afgemonteerd met een Shimano RD-A 050 schakelsysteem. Twee kettingbladen vóór leveren in combinatie met 7 tandkransjes achter in totaal 14 versnellingen. In ongeveer één uur tijd was de Euphoria door de testrijders volledig gemonteerd. Maar daarmee was de verkeerde afstelling van de voorrem (linker remrubber toucheert de band) en de met het blote oog waarneembare hoogte- en zijslagen van beide wielen, nog steeds niet verholpen.

De weegschaal wijst 12.95 kg als gewicht aan, mét achterverlichting, reflectoren aan de voorzijde en spaken, maar zónder bel. Die zou alleen maar op de stuurbuis kunnen worden geklemd, maar daar zitten de versnellingshandels (shifters) in de weg.


Bediening achterderailleur niet echt handig

Met die shifters schiet de fabrikant pas écht de vogel af: twee uit kunststof vervaardigde versnellingshendels rechts en links naast de voorbouw. De linker hendel werpt de ketting om tussen de twee kettingbladen aan de voorzijde. Dat werkt, weliswaar niet snel, maar het werkt. De rechter shifter moet de ketting op de juiste kransjes aan de achterzijde leggen. Dat is maar moeilijk te doseren want een versnellingshendel op zo’n vreemde positie op het stuur, zit niet lekker binnen handbereik. De schakelbeweging verloopt niet bepaald ergonomisch.

Met 14 versnellingen kan je je écht niet meer vertonen

Bovendien functioneert de achterderailleur niet bepaald vlekkeloos, al helemaal niet onder belasting. Ofwel je stelt hem zelf opnieuw af, of je maakt de gang naar de fietsenwinkel. Maar of ze daar bereid zijn om de schakeling van een “postorderfiets” opnieuw af te stellen, blijft nog maar de vraag. Trouwens, met 14 versnellingen kan je je op zondagochtend echt niet meer in het "peloton" vertonen. Al met al kunnen we niet anders dan de racefiets van Zalando plaatsen in de categorie "Een auto kopen bij de Lidl, loont dat?"

De fiets roept bij mij herinneringen op aan een mountainbike die ik ooit kado kreeg toen ik een barst in de voorruit van mijn auto liet vervangen. Wat ze noemen een fiets met vierkante wielen waarmee je in een circusact gegarandeerd de lachers op de hand krijgt. Na welgeteld één ritje heb ik de fiets voor een habbekrats op Markplaats gezet, maar niet nadat ik eerst voor enige tientjes reparaties had laten uitvoeren. Tel uit je winst!

Reacties