De Continental Grand Prix

Continental noemt haar Grand Prix niet voor niets de "klassieker onder de racebanden". Dat dit een teken van kwaliteit en prestatie is, heeft de Grand Prix in de afgelopen jaren wel bewezen.


Rollen bredere banden beter?

De trend gaat ook in het wielrennen naar bredere banden, want bredere banden zouden lichter rollen en zowel qua prestatie als qua comfort superieur zijn aan hun smallere collega's. En daarom is ook de Continental Grand Prix verkrijgbaar in 24 en 28 mm breedte.

Grand Prix 28-66 alleen als draadband


We wilden wel eens weten of de constatering klopt dat brede banden lichter rollen en kozen de Grand Prix 28-622 uit voor onze test. Eén opmerking vooraf, de 28 mm uitvoering is er alleen als draadband. Wie liever op vouwbanden fietst, moet zijn toevlucht nemen tot de 24 of 22 mm versie. Vouwbanden zijn overigens zo’n 50 gram lichter dan hun tegenhangers met draad.



Het opleggen gaat opvallend soepel

Het opleggen van de (looprichting-gevoelige) Grand Prix gaat voor een draadband opvallend soepel. Zonder veel inspanning en ook zonder behulp van bandenlichters, kan de Grand Prix op de velg worden getrokken. Op een bij de band gevoegd productblad, wordt het op de juiste wijze monteren van de band in levendige plaatjes uitgelegd.

De rondloop van de gemonteerde en opgepompte band is uitstekend, zonder de minste hoogte- of zijslag. De band zit keurig op de velg. Informatie over de minimale en maximale luchtdruk bevindt zich aan de zijkant van de band.

Continental Grand Prix in de praktijk


Tijdens het testen werd de band bereden met de door de fabrikant aanbevolen maximum luchtdruk van 8 bar. De band beviel vrijwel meteen, rolde heerlijk licht en volgde daarbij braaf elke stuurbeweging, zonder daarbij nerveus aan te doen. Op het rijgedrag was, vooral op bochtige wegen en ook in afdalingen met pakweg 80 km per uur, volstrekt niets aan te merken en gaf een veilig gevoel.


Hoewel de Grand Prix voornamelijk wordt ingezet op asfaltwegen, rolde de Continental ook op verharde veldwegen bij een tot 6 bar verminderde druk nog steeds comfortabel. Alleen in passages met grof grind doet hij niet meer mee en is het geen genoegen meer om erop te rijden.

Uitstekende grip op nat wegdek


Omdat het weer bij fietsevenementen in ons land niet altijd meewerkt, zijn ook ettelijke kilometers in de regen en op natte wegen gereden. Ook bij dergelijke omstandigheden was de Grand Prix in staat om goed te scoren en verloor nooit het contact met de ondergrond. Hier komt het Black Chili Compound rubbermengsel, dat niet alleen de rijeigenschappen aanzienlijk verbetert, maar ook zorgt voor een goede grip op nat wegdek, zeer goed tot zijn recht.

Reacties